Popular Posts

۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

سودجویی با قتل عام کارگران




«دو کارگر زن بر اثر آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی کشته شدند»  خبرگزاری ایلنا 29/10/1392
خبر کوتاه بود، اما عمق فاجعه بزرگ. دخترانی که از سر استیصال و برای تامین مخارج خانواده کارگری یشان در دخمه‌هایی بنام کارگاه به سر کار آمده بودند، دیگر به خانه باز نخواهند گشت.
قتل عام کارگران به دلیل سودجویی کارفرمایان و عدم نظارت بازرسین وزارت کار و تامین اجتماعی به امری عادی بدل گشته است. در روز قبل از این حادثه 28/10/1392 سه کارگر چاه کن در میدان آرژانتین  تهران زیر آوار جانشان را از دست دادند. در روز 22/10/1392 کارگری بر اثر سقوط از داربست در مشهد کشته شد. در روز 18/10/1392، 5 تن از کارگران فنی سینما در پروژه سینمایی معراجی‌ها جان باختند. این تنها در کارگاههای کوچک نیست که فاجعه مرگ کارگران رُخ می دهد. در هفته گذشته در روز 16/10/1392 در متروی شهری اهواز کارگری بر اثر گیر کردن لباس کارش به واگن حمل بار جان می بازد و در روز 14/10/1392 در کارخانه پتروشیمی خرم آباد لرستان 2 کارگر جوشکار در انفجار مخزن گازوییل کشته می شوند. اینها تنها بخشی کوچک از حوادث شغلی است که گزارش و رسانه‌ای می شود. متاسفانه در فاجعه کشته شدن 2 کارگر زن خیاط، آتش نشانی با به همراه نداشتن نردبان‌هایی به ارتفاع ساختمان دچار آتش شده و بدون تشک‌های بادی به محل حادثه اعزام می شوند، که همین موضوع باعث وحشت از سوختن و سقوط کارگران زن به خیابان برای نجات از آتش سوزی شده و در نهایت به مرگ این دو کارگر منجر می شود. نکته قابل تامل اینکه این حادثه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری اتفاق افتاده است.
سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار کارگران اعلام می‌دارد که با ارسال گزارشی به سازمان جهانی کار ILO در مورد کثرت حوادث شغلی در ایران و عدم توجه سازمان‌های ذیربط ایرانی در پیشگیری از این حوادث شکایتی را تقدیم این مرکز بین المللی خواهد کرد.
سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک  30/10/1392