Popular Posts

۱۳۹۳ آبان ۷, چهارشنبه

خبرهایِ کارگری


جمهوریِ اسلامی وهمکاریِ وسیع با سازمانِ بین‌المللی کارفرمایی


برنت ویلتون، دبیر سازمان بین‌المللی کارآفرینی (کارفرمایی)، یک روز از دیدارِ سه روزه خود از ایران را در استانِ یزد سپری کرد. مطابقِ گزارشِ ایسنا، روزِ 17 مهر ویلتون گفت، "آنچه دیده‌ام نسبت به آنچه از ایران شنیده بودم بسیار تفاوت داشت و باعث شد که دیدگاهم نسبت به ایران تغییر کند..... تشکل کارفرمایی ایران، برای سازمان جهانی در منطقه بسیار مهم است..... توصیه ما به دولت‌ها، بازی گرفتن بخش خصوصی، ارائه مشورت و تشکیل تشکل‌های مشابه کارفرمایی در بخش کارگران است."




خصوصی سازی و نابودی امنیتِ شغلی کارگران


در گفتگویی با ایلنا، روزِ 22 مهر، محمدعلی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلسِ جمهوری اسلامی گفت، "بانک ملت اهلیت لازم را برای مالکیت کارخانه فولاد آذربایجان ندارد.......با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است، این کارخانه 260 میلیارد تومان کمتر از ارزش واقعی واگذار شده است....... واگذاریها......با سلیقه و تخلفات بسیاری انجام می‌شود و چوب حراج به بیت‌المال می‌زنند....... به گفته رییس سازمان خصوصی سازی بیشترین واگذاری‌ها در سال 92 و 93 صورت گرفته است که بسیاری از آنها دارای مشکل هستند....... من با چشمان خودم ساخت‌وپاخت‌ها و تخلفات آشکاری که در واگذاری‌ها وجود دارد را می‌بینم، یک شبه شرکت را در فرابورس به مزایده می‌گذارند و در نهایت به افراد به‌خصوص واگذار می‌کنند...... بخش خصوصی تنها 241 نفر از 750 نفر (کارگرِ کارخانه) را به رسمیت شناخته است....... بقیه تکلیفشان نا مشخص است."




مخالفتِ کارگران با خصوصی سازی


اتحاديۀ نیرویِ کارِ پروژه‌ای ایران در تاریخ 10-07-1393 طی اطلاعیه‌ای سه صفحه‌ای ضمن ریشه‌یابی و پی‌آمدهای عمل‌کرد دولت در رابطه با اعلام قانون‌زدایی از پروژه‌های ساختِ صنایع نفت و صنایعِ بزرگ ایران که در نتیجه همۀ مناطق بزرگ صنعتی کشور را به منطقه‌ی آزاد تجاری- صنعتی تبدیل می‌کند، اعلام موضع کرده و آن را بویژه در ارتباط با صنایع نفت بازگشت به دوران پیش از ملی شدن نفت و زیر پا گذاشتن قانون اساسی و پایمال کردن حقوق طبقه کارگر ایران دانسته است.




اشتغالِ زنان محدود می‌شود

 بعد از تجمعات اعتراضی مربیان پیش دبستانی که به حق نگران زندگی‌ حال و آینده خود هستند و تا کنون علی‌رغم وعده‌های داده شده هنوز به استخدام رسمی‌ در نیامده اند، ۳۶ نماینده از مجموعه نمایندگان با ارائه طرحی به مجلس خواستار محدودیت بیشتر برای اشتغال زنان گردیدند.



حقوقِ کارگران در مناطقِ آزادِ تجاری پایمال می شود
حق بیمه پرداخت شدهٔ کارگران منطقه آزاد تجاری جزیره قشم توسط مدیریت این سازمان حیف و میل می‌شود.!

جمهوری اسلامی در ادامه اجرای دستورات بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تمام تلاش خود را برای نابودی سازمان تامین اجتماعی و غارت اموال و سرمایه آن، که حاصل دهه‌ها پرداخت حق بیمه از طرف کارگران، که هرماه ۳۰ درصد حقوق خود را برای تامین دوران بازنشستگی و درمان خود در مواقع بیماری به این سازمان پرداخت نموده‌اند، را ادامه می‌دهد.

 در مناطق به اصطلاح آزاد تجاری کارگران را از حقوق ابتدایی خود محروم نموده اند. طبق گفته یکی از فعالین کارگری منطقه آزاد تجاری جزیره قشم درآمد سازمان منطقه آزاد قشم از سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی در یک سال و نیم اخیر بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان بود.

 در این یک سال و نیم نه تنها هیچ کارگری بیمه نشده، بلکه سهمیه بیمه ۸۰۰ کارگر ساختمانی باطل شد و ۱۸ میلیارد تومان سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی نیز توسطِ متقلبین بکار گرفته شده است.



                   
کارِ کودکان در کوره‌پزخانه‌ها

بنا به گزارش 28 شهریورِ ایلنا، رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های شمس آباد با اشاره به مشکلات پیش روی این خانواده‌ها، هنگام ثبت نام فرزندانشان در مدرسه جدید تصریح کرد: ظرفیت مدارس اطراف کوره پزخانه‌ها در اکثر مواقع تکمیل است و امکان ثبت نام برای این دسته از کارگران به سختی و با خواهش و التماس فراهم می‌شود
 اکثر کارگران شاغل در کوره پزخانه ترجیح می‌دهند فرزندانشان از یک سنی به بعد به جای تحصیل به آن‌ها کمک کنند. این ترجیح نه از سر ناآگاهی نسبت به اهمیت تحصیل بلکه از روی ناچاری برای تامین امرار معاش است.



منابع مورد استفاده: خبرگزاری‌های ایلنا، ایسنا و مهر