Popular Posts

۱۳۹۳ شهریور ۴, سه‌شنبه

گزارش دریافتی


حمله پلیس بنگلادش به اعتصاب برحق کارگران

در روز پنجشنبه ۷ اوت ۲۰۱۴، پلیس بنگلدش با خشونت تمام و با استفاده از ابزار‌هایی مانند گاز اشگ آور و چماق به اعتصاب کنندگان کارخانه تولید پوشاک "طوبا"، که نیروی شاغل آنرا عمد‌تاً زنان تشکیل می‌‌دهند، حمله‌ور شد و ۴۰۰ نفر از آنان را که در داخل کارخانه، برای دریافت سه‌ ماه از حقوق و مزایای به تعویق افتاده توسط کارفرما، دست به اعتصاب زده بودند، با تهدید و ضرب و شتم از محل کارشان به بیرون راند. در نتیجه این عمل وحشیانه ۵۰ نفر از اعتصاب کنندگان به شدت مجروح گردیدند .

زنان دوزنده در واقع از تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۴ وارد اعتصاب شده بودند و دلیل اصلی‌ این اعتصاب را به تعویق افتادن سه‌ ماه از حقوق ۱۵۰۰ کارگر این کارخانه و همچنین عدم پرداخت مزایایی که قرار بود در آخر ماه رمضان (پاداش عیدی در روز عید فطر) به آنان تعلق گیرد، ذکر کرده‌اند
 .
کارفرمای این کارخانه یکی‌ از بزرگترین صادر کنندگان پوشاک در دنیا است و قسمت عمده تولیداتش را به کشور آلمان و قبل از همه به شرکت لیدل آلمانی‌ (Lidel)عرضه می‌‌دارد
 .
شرکت طوبا یکی‌ از زیر مجموعه‌های شرکت "تاز رن مدّ" است، که بعد از حادثه جانخراش آتش سوزی در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۲، که منجر به مرگ صد‌ها کارگر در این آتش سوزی شد، به‌عنوانِ یک چهره ضد کارگری معرفی گردید .

خانم "مشرفا میشو"، رهبر سندیکای (گ. دابیلیو .یو .آف‌ G.W.U.F به توضیح علل، عملکرد‌ها و نتایج  این اعتصاب می‌‌پردازد و پرده از این واقعیت بر می‌‌دارد که پلیس، آنها را به زور مجبور کرد از کارخانه خارج شوند و به اعتصاب پایان دهند. او گفت، "ما حدس میزدیم که بیش از اینها ما را تحت  فشار قرار خواهند داد  تا ما صاحب کارخانه را بنام، دلاور حسین"، به اجبار آزاد کنیم؛ ولی‌ آنها بدانند که ما علیه او، به عنوان مقصر اصلی‌ مرگ کارگران، شکایتی تنظیم و تسلیم دادگاه کرده‌ایم و خواستار دستگیری فوری دلاور حسین شدیم. در کارخانۀ او بود که همکارانِ ما جانشان را از دست دادند؛ زیرا همه درب‌های اضطراری و فرار به هنگام آتش سوزی و خطر بسته بود.! خانم مشرفا میشو در ادامه این مصاحبه گفت، "جریان از ۶ اوت آغاز شد. از ورود ما  به همراه تعدادی پزشک برای کمک به اعتصاب کنندگان به درون کارخانه ممانعت به عمل آوردند، آب آشامیدنی را هم قطع کردند. بنابراین ما نه‌ آب داشتیم، نه‌ دارو و نه‌ خدمات پزشکی. در نتیجه وضع جسمانی ما هر لحظه وخیم تر می‌‌شد و تحت این شرایط بود که ۲۸۰ نفر از همکاران ما به طور جدی بیمار شدند. روز جمعه از طریق فعالین سندیکای که با نمایندگان کارفرما در تماس بودند به ما خبر دادند که با خواسته‌های ما موافقت شده و با اتوبوس‌هایی که آماده کرده بودند کارگران را به قسمت اداری برای دریافت پول به آنجا بردند. تقریباً ۱/۳ از کارگران اعتصاب را شکستند و با اتوبوس‌ها به سمت بخش اداری حرکت کردند، و درست چند لحظه بعد  دسته‌های منظم پلیس به سوی ما که هنوز به اعتصاب ادامه می‌‌دادیم با گلوله‌های  لاستیکی، گاز اشگ آور  و فلفل و با پاشیدن آب داغ به روی ما حمله ور شدند؛ که در اثر این حملات ۵۰ نفر از کارگران، خبرنگاران و نیرو‌هایی مانند دانشجویان که برای همبستگی‌ با ما به آنجا آمده بودند مجروح شدند. پلیس طبقه به طبقه به اعتصاب کنندگان حمله ور می‌‌شد و همه را از ساختمان بیرون می‌‌کردند. من را در طبقه پنجم دستگیر کردند و به طبقه همکف آوردند؛ همان جائی که دو باره کارگران تجمع کرده بودند، و در همین زمان که ما از ترک محوطه اجتناب می‌‌کردیم، افسر پلیس همه ما را تهدید کرد که اگر آنجا را ترک نکنیم به نیرو‌هایش دستور میدهد تا به ما تجاوز کنند!! همانطور که می‌‌دانید اکثر شاغلین را زنان کارگر تشکیل می‌‌دهند. آنها من و ۱۴ نفر دیگر را دستگیر و به اولین ایستگاه  پلیس بردند. در آنجا مطلع شدیم که کارفرما متعهد به عملی‌ کردن خواسته‌های ما شده است و ما هم از همان زمان به اعتصاب پایان دادیم و به خانه‌هایمان باز گشتیم ."

در  تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۱۳ و در یک فاجعه کم نظیر در سطح جهان، کارخانه تولید پوشاک "تاز رن مدّ"، واقع در میدان "رعنا"، طعمه حریق شد و ۱۱۰۰ کارگر در میان شعله‌های بی‌رحم آتش جان خود را از دست دادند و حدود ۲۵۰۰ کارگر دیگر نیز مجرح شدند .

ترجمه مطلب از سایت:  Ver.di